Svar: Spisning - 6 mdr.
7. juli 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Maria og Noah
Dejligt at du har opdaget min eksistens:o)
Det er helt rigtigt at man siger at et barn på Noahs alder bør få ca 3/4 liter mælk om dagen, men som du også selv skriver, så skal skemaden jo også til at udgøre lidt flere måltider og mælkeindholdet i skemaden tæller med.
Derudover bør du også tilbyde ham lidt mælk eller vand af kop til måltiderne. Han må gerne få små slurke sødmælk af en kop, du kan også give ham erstatning eller vand.
Der er jo altid stor forskel på hvor meget børn spiser og du må derfor se på, hvordan Noah i øvrigt trives. Som du beskriver ham lyder han til at have det rigtig godt. Hvis han også tisser godt og har afføring, så må du gå ud fra at han får hvad han har behov for.
Det kan dog godt være en god idé at indføre et tredie skemåltid. En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk
Eftermiddag: Flaske
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og evt. lidt frugtmos til dessert
Sen aften: Flaske
Du kan lave grød på mælk eller du kan som du selv foreslår lave øllebrød og komme mælk på. Tilbyd ham mælk eller vand af kop til måltiderne. Du skal ikke presse ham til at drikke mere end han kan, det kommer der ikke noget godt ud af:o) Du må gå ud fra at han så tager hvad han har behov for.
Ønsker han lidt mælk af flaske før han skal sove i løbet af dagen, så er der ikke noget i vejen for at du slutter et skemåltid med en flaske før han bliver puttet (med den alder han har). Måske kan du på den måde også få mættet ham lidt bedre, så han bliver bedre til at sove i længere tid, men det er rigtigt som du skriver, at han jo sover hele natten og så skal man jo være glad for det. Man kan jo ofte ikke få i 'pose og sæk':o)
Det er fint med øllebrød og havregrød, da begge grødtyper er gode til at holde maven igang. Du kan også lave trekornsgrød (havregryn, hirseflager og rugmel). Det er en god idé så småt at introducere de lidt grovere grødtyper. Hvis han kun lige er blevet 6 mdr. så begræns dog stadig et stort indtag af hvede, da der især i hvede er meget gluten. Lidt må han dog godt få.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske